Opsežno upravljanje okolišem

Recikliranje i povrat kod marke SEAT

Izvor sirovina: 95 % vašeg SEAT vozila može se reciklirati i oporabiti

Planirate staviti svoj SEAT izvan upotrebe? Kao proizvođači smo svjesni svoje odgovornosti i stoga preuzimamo svoje proizvode na kraju njihovog životnog ciklusa. Ovdje ćete saznati više o postupku oporabe i zakonskim uvjetima za besplatan povrat otpadnih vozila, baterija te električnih i elektroničkih starih uređaja.

Recikliranje sukladno propisima zaštite okoliša

Recikliranje

Konstrukcija usmjerena na recikliranje

Održivost je sastavni dio cjelokupnog procesnog lanca s posljedicama za planiranje proizvoda, proizvodnju i recikliranje vozila. Mjere pridonose rasterećenju okoliša, primjerice čuvanjem resursa.

Mjere kod samog razvoja vozila

Već se u razvojnoj fazi vašeg novog SEAT vozila pazi na to da se vozilo na kraju upotrebe može reciklirati sukladno propisima zaštite okoliša.

Mjere kod samog razvoja vozila

  • Vodi se briga o tome da se sve radne tekućine kasnije mogu potpuno izvaditi iz otpadnog vozila, a dijelovi demontirati.
  • Izbjegavanje stvaranja štetnih tvari sastavni je dio ekoloških ciljeva tehničkog razvoja.
  • Upotreba reciklata odobrena je za brojne komponente koje nisu relevantne za sigurnost, a koje ispunjavaju jednake zahtjeve kvalitete kao primarni materijali.
  • Sve se plastične komponente označavaju u skladu s međunarodno važećim ISO normama kako bi se omogućilo identificiranje prema sorti.
Zbrinjavanje otpadnih vozila

Reciklažna dvorišta za otpadna vozila

Svi austrijski SEAT servisni partneri besplatno će preuzeti vaš stari SEAT ako je vozilo cijelo i ako ne nedostaju bitne komponente poput motora, katalizatora ili karoserije odnosno ako otpadnom vozilu nisu dodavani otpadni dijelovi.

SEAT sa svojim SEAT servisnim radionicama raspolaže široko rasprostranjenom mrežom za povrat vozila.

SEAT servisne partnere pronaći ćete ovdje.

Postupak oporabe

1. Povrat

Nije bitno kada je vaš SEAT prvi put registriran – od 1. siječnja 2007. možete ga besplatno vratiti u odgovarajuća reciklažna dvorišta. Za besplatan povrat vrijede sljedeći zakonski uvjeti:

  • Vaš SEAT bio je registriran u EU najmanje mjesec dana prije stavljanja izvan upotrebe.
  • Vaš je SEAT potpun, odnosno ima sve bitne konstrukcijske dijelove i komponente (uključujući motor, mjenjač, upravljačke uređaje i sve druge dijelove).
  • Vaš SEAT nije pun otpadnih dijelova ili dijelova koji nisu svojstveni vozilu.
  • Svoj SEAT vraćate s originalnom knjižicom vozila ili usporedivim registracijskim dokumentom u EU. Za to ćete dobiti dokaz o oporabi koji trebate predočiti radi odjave vozila (konačno stavljanje izvan upotrebe) u stanici za tehnički pregled.
2. Prethodna obrada

Nakon toga se vaše otpadno vozilo priprema za oporabu. Izvađene komponente i tekućine sakupljaju se odvojeno te se mogu ponovno upotrijebiti, reciklirati ili oporabiti.

  • Baterija se također uklanja.
  • Zračni jastuci i zatezači pojaseva stavljaju se izvan funkcije.
  • Vade se sve radne tekućine (gorivo, motorno ulje, ulje mjenjača i amortizera, kočiona tekućina, rashladna tekućina, sredstvo za hlađenje iz klima-uređaja).
3. Demontaža

Nakon demontaže određenih komponenti može uslijediti izravan povrat u kružne cikluse recikliranja i oporabe. U preši se vozilo stišće i tako priprema za drobilicu.

  • Katalizatori se demontiraju kako bi se ponovno dobili sadržani plemeniti metali: platina, paladij i rodij.
  • Demontiraju se kotači i gume.
  • Vade se komponente i agregati koji se mogu upotrijebiti kao rabljeni rezervni dijelovi.
  • Demontaža plastičnih dijelova za recikliranje sirovina ovisi o gospodarskim okvirnim uvjetima i postojećoj potražnji za reciklatima na dotičnom tržištu.
4. Drobilica

Prethodno obrađeni preostali dio karoserije usitnjava se u drobilici na komade veličine šake te se zatim odvaja u nekoliko skupina materijala u postupku razvrstavanja u više ciklusa:

  • Usitnjavanje strujom zraka
  • Magnetska separacija
  • Vrtložna struja

Pritom metalni otpad koji se može ponovno upotrijebiti čini 75 % cijelog vozila:

  • Materijali od željeza i čelika služe kao sirovina za kvalitetan čelik.
  • Neželjezni metali poput bakra, aluminija, cinka odvajaju se iz težih frakcija u drobilici te se nastavljaju prerađivati.
  • Lakše frakcije u drobilici su primjerice sjedala vašeg otpadnog vozila.
5. Tehnologija nakon drobljenja

Ostaci od drobljenja (lakše frakcije u drobilici i nemetalni komadi iz težih frakcija u drobilici) sadrže još dragocjenih organskih sirovina. U postupku nakon drobljenja, primjerice Volkswagen postupku SiCon, ostaci se dodatno usitnjavaju, međusobno odvajaju, pa se mogu reciklirati:

  • Oplemenjeni granulat iz drobljenja od tvrde plastike može se upotrijebiti u proizvodnji čelika kao zamjena za teško gorivo ili ugljenu prašinu.
  • Vlakna iz drobljenja od tekstila i pjenasti materijal sjedala mogu zamijeniti kvalitetnu ugljenu prašinu kao pomoćno sredstvo za uklanjanje vode iz mulja.
  • Pijesak iz drobljenja od stakla, hrđe i ostataka laka može se upotrijebiti kao građevni materijal nakon dodatne prerade.

Povrat i recikliranje baterija

Vozila ili originalni dijelovi mogu sadržavati baterije. Pritom je riječ na primjer o malim baterijama u ključu vozila, akumulatoru za pokretanje motora vozila ili visokonaponskoj bateriji – dakle vašoj pogonskoj bateriji u električnom vozilu.

Vaš SEAT partner dužan je besplatno preuzeti te stare baterije.

Obveza besplatnog povrata

Povrat i recikliranje električnih i elektroničkih starih uređaja

Vaš SEAT partner dužan je besplatno preuzeti električne i elektroničke stare uređaje ako potrošač kupi novi uređaj iste vrste.

Ponovna upotreba i oporaba komponenti

U Porsche distribucijskom centru za dijelove u općini Wals-Siezenheim tijekom 2021. godine oko 27.000 dijelova svih marki koncerna odnosno više od 800 tona bilo je podvrgnuto postupku prerade.

Kako bi se zatvorio kružni ciklus materijala, Porsche koncern u Austriji 2021. je godine poslao u oporabu materijala

  • 515 tona starog višeslojnog stakla
  • 204 tone starih plastičnih branika
  • 188 tona stare kočione tekućine
  • 325 tona starih baterija (akumulatora za pokretanje motora).