Nanovo razvijamo mobilnost: s našim hibridnim vozilima stvaramo inteligentna rješenja za čistu budućnost. Uz e-mobilnost nećete samo uživati u uzbudljivim vožnjama kao inače, nego ćete i učiniti nešto za okoliš.
E-mobilnost nema samo dobar utjecaj na okoliš, već ima i brojne druge prednosti:
Trebate li još toga da biste se uvjerili? Pogledajte naša hibridna vozila
Električna mobilnost je učinkovita, ekološki prihvatljiva i zasigurno kompatibilna s vašim navikama u vožnji. Naime, različite vrste pogona naših vozila nude vam široku paletu e-mobilnosti:
Tko vozi "zeleno" pozitivno utječe ne samo na okoliš nego i na vlastitu bilancu.
Više informacija o javnim pozivima za sufinanciranje energetski učinkovitih vozila pronađite na stranici Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.
Punjenje svog plug-in hibridnog vozila možete izvržiti na javnim punionicama, odmorištima i benzinskim postajama ili kod kuće putem konvencionalne kućne utičnice ili istalacijom wallboxa - stanice za punjenje koja se montira na zid, s preduvjetom dostupnosti električne energije.
Kod kuće na wallboxu baterija će se napuniti do kraja za otprilike 3h i 40min.
S pametnim wallboxom, rješenjem za punjenje kod kuće, moći ćete udobno nadgledati postupak punjenja sa svog smartphonea.
Više o punjenju kod kuće.
Razlikujemo tri vrste električnih automobila:
Način vožnje električnog automobila jednak je načinu vožnje konvencionalnog automobila s automatskim mjenjačem. Električni automobil također raspolaže papučicom gasa i kočnice te uobičajenim stupnjevima P, R, N i D na ručici mjenjača. Međutim, za razliku od konvencionalnih automobila snaga elektromotora u potpunosti je raspoloživa na svakom broju okretaja i pri svakoj brzini. To omogućuje veliko ubrzanje od samog početka.
Električni automobili nemaju mjenjač. Konstantno visok okretni moment pruža dovoljno fleksibilnosti za sve brzine kako bi se moglo ubrzati bez prekida.
Električni se automobil po pitanju sigurnosti ne razlikuje od vozila s motorom na izgaranje i podliježe istim sigurnosnim propisima (crash testovima itd.). Ako dođe do sudara, napajanje baterije strujom odmah se automatski odvaja, pa više nema napona u vozilu. Rizik od požara na električnim vozilima statistički je čak manje vjerojatan nego kod vozila s motorom na izgaranje jer nema gorivih tekućina (ulja, goriva).
Informacije o raspoloživim poticajima za električna vozila možete pronaći na stranici Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (FZOEU), pod rubrikom Sufinanciranje nabave energetski učinkovitijih vozila.
Plug-in hibridni automobil predstavlja kombinaciju tehnologija koja osim konvencionalnog motora na unutarnje izgaranje raspolaže i dodatnim elektromotorom. Ako je zaliha električne energije potrošena, automobil će se nastaviti kretati uz pomoć motora na izgaranje.
Razlika između električnog i plug-in hibridnog automobila je u vrsti pogona. Električni automobil nema motor na izgaranje i radi isključivo na električni pogon. Plug-in hibrid uz elektromotor također raspolaže motorom na izgaranje.
Stanice za punjenje svog hibridnog automobila u principu ćete pronaći svugdje. No svakako preporučujemo da pogledate u svojoj blizini odnosno u željenom mjestu. Online možete pronaći karte koje će vam pokazati gdje se nalaze stanice za punjenje u vašoj blizini.
SEAT u suradnji s markom MOON preporuča punionice na sljedećim lokacijama, MOON e-punionice.
Električni se automobili načelno mogu puniti izmjeničnom strujom (eng. AC = Alternating current) ili istosmjernom strujom (eng. DC = Direct current). AC punjenje predstavlja punjenje kod kuće, dok se kod DC punjenja postiže izrazito velika snaga punjenja koja je u pravilu dostupna na velikim javnim stanicama za punjenje.
Za punjenje na javnoj stanici za punjenje potrebna je odgovarajuća kartica za punjenje dotičnog distributera električne energije. Najprije karticu za punjenje treba držati ispred utičnice sa simbolom automobila kako bi vas sustav identificirao i kako biste dobili pristup. Potom se kabelom za punjenje spajaju automobil i stanica za punjenje tako da se priključci utaknu u predviđene utičnice. Pri pokretanju postupka punjenja kabel se automatski blokira te se deblokira tek po završetku postupka punjenja. Za obračun postupaka punjenja na stanicama za punjenje bilježe se podaci o kupcu, početak i kraj postupka punjenja te iskorištena količina električne energije i potom se ti podaci prosljeđuju kupcu.
Električni se automobili načelno mogu puniti i kod kuće na konvencionalnoj kućnoj utičnici. Međutim, ona baš nije praktična jer tada postupak punjenja može trajati dosta dugo, u nekim slučajevima čak i duže od jednog dana.
Zasigurno ima puno više smisla nabaviti wallbox. Ako imate garažu, on se može instalirati bez ikakvih poteškoća. Jedini preduvjet za punjenje električnog automobila kod kuće je parkirno mjesto sa strujnim priključkom.
Svoj električni automobil smijete puniti u podzemnoj garaži. Tu nema nikakvih ograničenja. Tehnologija punjenja serijskih modela je sigurna, pa oštećenja baterije nisu moguća. Osim toga, moderne litij-ionske baterije ne ispuštaju plinove, tako da je punjenje u zatvorenim prostorima potpuno bezopasno.
Na stanicama za brzo punjenje veće jakosti struje (25-150+kW), kakve se većinom mogu pronaći na odmorištima i benzinskim postajama na autoputovima, baterija će se uglavnom napuniti na 80 % u roku od sat vremena. Na javnim stanicama za punjenje izmjeničnom strujom (AC punjenje) ili na kućnom wallboxu manje jakosti struje (do maks. 22 kW) punjenje traje otprilike između 4 i 8 sati ovisno o kapacitetu baterije i brzini punjenja.
Načelno se cijene na javnim stanicama za punjenje orijentiraju prema količini napunjenje električne energije ili prema vremenu punjenja u minutama, pri čemu cijena često ovisi i o snazi priključka. Osim toga, cijene se razlikuju ovisno o pružatelju usluge. Mnogi pružatelji usluge nude modele s pretplatom i flatrate tarife. Stoga se cijene punjenja na istoj punionici mogu varirati.
U svijetu postoje 3 različita tipa utikača za punjenje na javnim agregatima i za punjenje kod kuće na wallboxima:
Ovi su tipovi utikača prikladni za punjenje izmjeničnom strujom.
Da, električni automobil možete puniti i po kiši.
Ne. Kabel se tijekom postupka punjenja blokira, tako da postupak punjenja ne mogu prekinuti neovlaštene osobe, te se deblokira tek po završetku postupka punjenja. Kabel se neovlašteno ne može izvući ni iz automobila ni iz agregata za punjenje.
Wallbox je stanica za punjenje koja se montira na zid. Ona je idealna za jednostavno i brzo punjenje vašeg vozila kod kuće. Kako biste odabrali odgovarajući wallbox, preporučujemo vam da kontaktirate svog SEAT ovlaštenog trgovca ili kontaktirate MOON partnera.
Siguran hardver za punjenje jedan je od ključnih faktora za uspjeh električne mobilnosti. Uređaj možete instalirati angažirajući vlastitog električara ili se možete obratiti MOON ekspertima za punjenje električnih vozila koji Vas mogu dodatno savjetovati i ponuditi Vam također pregled postojećih instalacija te uslugu instalacije.
Agregat za punjenje, odnosno punionice uglavnom se mogu pronaći u javnim prostorima, primjerice na odmorištima ili benzinskim postajama, te su dio javne infrastrukture. Za razliku od toga kućni sustavi za punjenje, takozvani wallboxi, namijenjeni su za privatnu upotrebu, primjerice u vlastitoj garaži ili na parkiralištu tvrtke.
Punjenje u inozemstvu u pravilu funkcionira kao i u tuzemstvu. Neki veliki pružatelji usluge punjenja svojim kupcima nude roaming za vožnje u inozemstvo. Međutim, svakako preporučujemo da se prije odlaska na put dobro informirate o stanicama za punjenje u dotičnom odredištu putovanja.
Kako biste u potpunosti iskoristili prednosti hibrida, dobra je ideja uključiti se svaki dan. Međutim, ako iz bilo kojeg razloga zaboravite napuniti, nastavit će voziti kao konvencionalni hibrid: s dodatnom energijom iz regenerativnog kočenja. To vam daje veću učinkovitost od konvencionalnog motora s unutarnjim izgaranjem.
Doseg električnog automobila ovisi o dotičnom modelu automobila.
SEAT Leon e-HYBRID
S baterijom kapaciteta 12,8kWh, u izvedbi s 5 vrata doseg je do 66 km WLTP-a (75km po NEDC-u), dok je u Sportstourer izvedbi doseg do 65km WLTP-a (72km po NEDC-u).
Doseg i zimi ovisi o dotičnom modelu vozila te o načinu vožnje i raznim drugim čimbenicima. Ali i niske temperature tijekom zime također utječu na doseg električnog automobila. Sva energija, a time i toplina, u električni automobil dolazi iz baterije. Zbog hladnoće tijekom zime grijanje unutrašnjosti, grijanje stražnjeg stakla, grijanje sjedala itd. troše više struje. Ta veća potrošnja struje uzrokuje smanjenje dosega električnog automobila tijekom zime.
Električni automobili imaju brojne prednosti, između ostaloga prvenstveno zato što ne ispuštaju CO2, što je korisno za okoliš. Osim toga, povećava se udio obnovljivih izvora energije koji će u budućnosti pokrivati veći dio potrebne struje.
Ako promatramo posljedice električnog i konvencionalnog automobila kroz emisije CO2 i pogon, treba ih promatrati diferencirano. Naime, količina utrošenih sirovina za proizvodnju električnog automobila veća je nego kod automobila s motorom na izgaranje. U pogledu dušikovih oksida, koji se trenutačno nalaze u posebnom fokusu, električni automobil ima svakako prednost. Pritom treba svakako imati na umu činjenicu da posljedice za okoliš također ovise o mjestu emisija. U načelu bitno je koje će se mjerenje i promišljanje uzeti za ukupnu procjenu. Je li zaštita klime važnija od kvantitativne potrošnje sirovina? Koja se vrijednost pripisuje zaštiti zdravlja na licu mjesta u odnosu na emisije koje nastaju izvan centra grada? Jasan odgovor na ovo pitanje ne postoji.
Da, dostupna nam struja je dovoljna za prelazak na električne, odnosno hibridne automobile.
SEAT na bateriju daje 8 godina jamstva uz maksimalno 160.000 km sa snagom baterije od 70 %.
Da, baterije električnih (i hibridnih vozila) mogu se reciklirati. Litij-ionske baterije mogu se reciklirati isto kao i baterije laptopa i smartphonea.
Isto kao kod automobila s motorom na izgaranje, vozilo neće moći nastaviti vožnju. Stoga biste uvijek trebali paziti na preostali doseg i u slučaju potrebe pravodobno napuniti svoj električni automobil.
Električni automobil gotovo ne troši energiju tijekom mirovanja (u zastoju ili na semaforu). Dakle, ne događa se ništa.
Zahvaljujući državnim poticajima tekući su troškovi kod električnih automobila manji nego kod automobila s motorom na izgaranje. I troškovi održavanja su manji jer primjerice nema troškova za zamjenu ulja i sl.
Ne, električni automobili ne trebaju motorno ulje.