Predan učinkovitosti

WLTP – novi standard

Globalno standardizirani postupak testiranja za laka vozila WLTP od 1. rujna 2017. mjeri potrošnju goriva i emisije CO2 vašeg SEAT vozila.

Pozadina

Pravna osnova.

Europska unija definirala je vremenski okvir unutar kojega se moraju izvršiti sve pravne i tehničke izmjene. Prvi stupanj (engl. 1st Act) WLTP postupka ispitivanja iniciran je s ciljem da se potaknu navedene izmjene.

Sljedeći korak prema konsolidaciji WLTP standarda u Europi predstavlja implementacija drugog stupnja (engl. WLTP 2nd Act) kojim se žele promijeniti Direktiva 2007/46/EZ Europskog parlamenta i Uredba Komisije (EU) 2017/1151.

Drugi stupanj stupio je na snagu 1.1.2019. za nove modele vozila odnosno 1.9.2019. za sva ostala vozila. Tim su drugim stupnjem obuhvaćeni propisi o novim tehničkim konceptima i updateovima za postupak ispitivanja, primjerice ispitivanje emisija u realnim uvjetima vožnje (engl. Real Driving Emissions, RDE), ispitivanje isparavanja (engl. Evaporation Test, EVAP), ispitivanje sukladnosti standarda tijekom pogona vozila (engl. Service Conformity, ISC) te ispitivanje potrošnje pogonskog goriva (engl. Consumption Monitoring, FCM). U sljedećem dijelu pobliže ćemo pojasniti navedene točke i ostale važne informacije o WLTP standardu.

Detalji o postupku

Najvažniji čimbenici ispitivanja.

Aerodinamika

Što je vaše vozilo aerodinamičnije, to mu je manji otpor zraka, a prema tome i manja potrošnja pogonskog goriva. Izmjene aerodinamike vašeg SEAT vozila mogu povećati njegovu učinkovitost tijekom dužeg vremenskog razdoblja.

Otpor kotrljanja guma

Otpor kotrljanja guma smanjuje učinkovitost uslijed deformacije gume. Zbog toga je važno što učinkovitije koncipirati gume vašeg SEAT Leona, vaše Atece, Ibize i drugih modela.

Masa

Teški predmeti iziskuju više energije za kretanje. Stoga lakše vozilo ima manju potrošnju pogonskog goriva i bolje ponašanje u vožnji.

Aerodinamika

Što je vaše vozilo aerodinamičnije, to mu je manji otpor zraka, a prema tome i manja potrošnja pogonskog goriva. Izmjene aerodinamike vašeg SEAT vozila mogu povećati njegovu učinkovitost tijekom dužeg vremenskog razdoblja.

Aerodinamika

Što je vaše vozilo aerodinamičnije, to mu je manji otpor zraka, a prema tome i manja potrošnja pogonskog goriva. Izmjene aerodinamike vašeg SEAT vozila mogu povećati njegovu učinkovitost tijekom dužeg vremenskog razdoblja.

Otpor kotrljanja guma

Otpor kotrljanja guma smanjuje učinkovitost uslijed deformacije gume. Zbog toga je važno što učinkovitije koncipirati gume vašeg SEAT Leona, vaše Atece, Ibize i drugih modela.

Masa

Teški predmeti iziskuju više energije za kretanje. Stoga lakše vozilo ima manju potrošnju pogonskog goriva i bolje ponašanje u vožnji.

Viši standard

Što biste trebali znati.

Preciznost i relevantnost na prvom su mjestu. Isto ispitivanje vrijedi za brojne druge postupke svugdje na svijetu. Pritom je riječ o jednoj od najvećih izmjena u povijesti automobilske industrije.

Snaga

Realističniji ciklusi vožnje.

Postupak

Stroža struktura i analiza testa.

Snaga

Realističniji ciklusi vožnje.

Snaga

Realističniji ciklusi vožnje.

Postupak

Stroža struktura i analiza testa.

Sveobuhvatnost

Obuhvaća opcijsku opremu.

Preciznost

Precizniji temperaturni uvjeti.

Sveobuhvatnost

Obuhvaća opcijsku opremu.

Sveobuhvatnost

Obuhvaća opcijsku opremu.

Preciznost

Precizniji temperaturni uvjeti.

Što je WLTP?

Koliko goriva neko vozilo zapravo troši?

Na to pitanje SEAT uz pomoć jedinstvenog standardiziranog ciklusa vožnje WLTP sada može dati puno precizniji odgovor, jer je novi postupak za mjerenje potrošnje goriva i emisija CO₂ puno bliži svakodnevnom ponašanju u vožnji. WLTP je od rujna 2017. zamijenio dotadašnji aktualni standard NEDC.

WLTP je kratica za "Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure". To je postupak za ispitivanje osobnih i lakih gospodarskih vozila ujednačen u cijelom svijetu. Predstavlja novi ispitni postupak za određivanje potrošnje nekog vozila. Na osnovu podataka o realnoj vožnji, prikupljenih diljem svijeta, taj će postupak u budućnosti i u laboratorijskim uvjetima omogućiti približno realnu simulaciju vožnje automobila. Tako WLTP više ne uzima u obzir samo različite situacije i brzine vožnje u cestovnom prometu, nego i različite varijante opreme i različite vrijednosti mase nekog vozila.

Dobri razlozi za WLTP.

Potrošnja nekog vozila može se razlikovati od podataka proizvođača vozila. Zbog toga je vjerodostojnost rezultata izmjerenih na temelju "Novog europskog ciklusa vožnje" (NEDC) oduvijek bila predmet kritike. Razlog tome je što stvarna potrošnja uvelike ovisi o individualnom ponašanju vozila u vožnji i opremi vozila. Ovisi primjerice o tome upotrebljava li se vozilo često u gradskom prometu, na lokalnim cestama ili na autoputu. Kako bi se te razlike uzele u obzir, iz teorijskih uvjeta ciklusa NEDC uzet je dinamičniji profil vožnje koji se temelji na statističkim anketama i analizi prosječnih korisničkih profila: sveukupno se u obzir uzimaju veće ubrzanje, veća prosječna brzina i veća maksimalna brzina. Također, umjesto kombinirane simulacije prometa u gradu i izvan grada, sada se vozilo testira u četiri faze različitih raspona brzine.

Vrijednosti emisije ispušnih plinova i potrošnje utvrđene prema WLTP postupku od 1. rujna 2017. obvezno se navode za sva novoregistrirana osobna vozila i motore. To vrijedi u Europi i u brojnim drugim zemljama svijeta.

Često postavljana pitanja o novim vrijednostima potrošnje.

Što znače NEDC (NEFZ), WLTP i RDE?

NEDC (Novi europski ciklus vožnje, engl. New European Driving Cycle) ili NEFZ odnosi se na postupak ispitivanja koji se diljem Europe primjenjuje na valjcima za ispitivanje kočnica još od 1992. s ciljem mjerenja emisija ispušnih plinova i potrošnje pogonskog goriva osobnih vozila i manjih gospodarskih vozila.

NEFZ je zamijenjen svjetskim standardom WLTP (engl. Worldwide Harmonised Light-Duty Vehicles Test Procedure). Cilj je novog postupka mjerenje potrošnje vozila u realističnijim uvjetima na temelju promijenjenog ispitnog ciklusa prema strožim propisima.

Emisije se u Europi dodatno uz WLTP postupak moraju mjeriti u skladu s RDE postupkom ispitivanja (engl. Real Driving Emissions), prema kojem se mjerenje provodi na cesti u realnim uvjetima vožnje.

Koja je razlika između WLTP i RDE postupka?

Dok se kod WLTP postupka provodi 30-minutno mjerenje na valjcima za ispitivanje kočnica u standardiziranim ispitnim uvjetima, RDE ispitivanje provodi se tijekom vožnje na javnim cestama. RDE mjerenje provodi se na raznim profilima ceste uz nasumična ubrzanja i kočenja. Ispitivanje traje između 90 i 120 minuta.

Od kojeg datuma vrijede WLTP i RDE?

Od rujna 2017. postupno se uvodio prijelaz na WLTP i RDE. Od rujna 2018. propisani su WLTP postupak ispitivanja i ograničenje sitnih čestica (engl. limitation of the particle number, PN) u skladu s RDE postupkom za sva novoregistrirana vozila. Osim toga, od rujna 2019. propisano je dodatno RDE ograničenje dušikovih oksida (NOx) za sva novoregistrirana vozila.

Što za mene i moj SEAT znači WLTP standard?

Vrijednosti utvrđene WLTP postupkom ispitivanja načelno bi trebale realističnije prikazivati emisije CO₂ i emisije ispušnih plinova vašeg SEAT Leona, vaše Atece, Ibize i drugih modela. To može značiti da će za vozila s motorom na izgaranje biti navedene veće emisije CO₂ i veća potrošnja pogonskog goriva. Stoga individualan izbor vrste pogona i opcijske opreme vozila također izravno utječu na potrošnju pogonskog goriva i emisije CO₂. Ovisno o nacionalnoj pravnoj situaciji to također može uzrokovati veće poreze na CO₂.

Kako je marka SEAT implementirala WLTP specifikacije?

Od rujna 2018. svi su SEAT modeli uspješno prilagođeni WLTP postupku ispitivanja.