Kratko pojašnjenje

Sažete činjenice

  • Najveći dio naših modernih osobnih vozila ima samonosivu karoseriju. Ona je izrađena od nekoliko stotina različitih predoblikovanih limenih dijelova, limenih dijelova sa šupljinama i limenih udubljenih dijelova.
  • Platforma karoserije vozila najkompleksnija je i najskuplja montažna grupa kod novog koncipiranja vozila.
  • Najsigurnija metoda zaštite čeličnog lima od korozije je cinčanje. Tijekom cinčanja se cink pretvara u stabilan spoj koji nije osjetljiv na oštećenja površine.
  • Osim pasivne sigurnosti i opsežne zaštite od korozije u najvažnija obilježja kvalitete karoserije ubraja se i čvrstoća karoserije.

Konstrukcija karoserije

Najveći dio naših modernih osobnih vozila ima samonosivu karoseriju.

Ona je izrađena od nekoliko stotina različitih predoblikovanih limenih dijelova, limenih dijelova sa šupljinama i limenih udubljenih dijelova. Na modernim karoserijama danas se upotrebljava do 230 različitih vrsta čelika, a debljine materijala iznose između 0,8 mm i 3 mm. Osim različitih debljina limova također se upotrebljavaju različite legure čelika. Danas razlikujemo čelik normalne čvrstoće, čvrsti čelik, čelik visoke čvrstoće i čelik ultravisoke čvrstoće. Time se mogu smanjiti potrebni materijali i masa vozila.

Dogradni dijelovi poput vrata, poklopaca, blatobrana i stražnjih poklopaca vijčano su pričvršćeni s karoserijom. Komponente izrađene po mjeri, takozvani krojeni lim, jamče manju količinu potrebnog materijala uz jednaku stabilnost. Osim manje mase vozila, koja pozitivno utječe na potrošnju goriva, njihove su prednosti također lakša montaža i veća stabilnost.

Platforma karoserije

Platforma karoserije vozila najkompleksnija je i najskuplja montažna grupa kod novog koncipiranja vozila.

Platforma čini osnovu za sve relevantne parametre koji će kasnije određivati ponašanje vozila u vožnji, komfor ili ponudu prostora: međuosovinski razmak, širina traga, vrsta pogona, konstrukcija voznog postroja ili unutrašnjost.

Razvoj nove platforme vozila zahtijeva velika ulaganja u sklopu novog koncipiranja vozila. Stoga uspješna automobilska poduzeća prelaze na rješenje da izrade što više različitih modela na samo jednoj platformi. Na taj način kupac dobiva visokorazvijen, pouzdan proizvod na najvišoj razini kvalitete po povoljnoj cijeni.

Čvrstoća karoserije

Čvrstoća karoserije jedan je od bitnih elemenata sigurnosti, komfora i izdržljivosti vozila.

Čvrstoća karoserije jedan je od bitnih elemenata sigurnosti, komfora i izdržljivosti vozila. Što je vozilo stabilnije na neravnim kolnicima ili tijekom brze vožnje zavojima, to je sigurnije ponašanje vozila u vožnji.

Čvrstoća može biti različita kod različitih oblika karoserije. Načelno struktura otvorenog vozila ne može nikad postići čvrstoću zatvorene limuzine, karavana ili monovolumena. Putnici osjećaju visoku razinu čvrstoće karoserije kroz iznimno nisku razinu buke u unutrašnjosti te kvalitetnu i preciznu obradu unutrašnjosti. S vanjske su strane male i ravnomjerne dimenzije procjepa te glatke površine u svim područjima dokaz visokih standarda kvalitete SEAT modela.

Osim toga, visoka čvrstoća karoserije također čini osnovu za izvrsnu sigurnost kod sudara i znatno smanjenje buke u unutrašnjosti.

Cinčanje karoserije

SEAT za sve modele nudi 12-godišnje jamstvo na prohrđavanje.

Najsigurnija metoda zaštite čeličnog lima od korozije je cinčanje. Tijekom cinčanja cink ne stvara propustan sloj na limu, već se pretvara u stabilan spoj koji nije osjetljiv na oštećenja površine. Galvanskim cinčanjem, koje se provodi u vrlo maloj debljini, manjoj od 20 mikrometara (milijunti dio metra), mogu se prvenstveno obrađivati finije plohe. One su osobito prikladne za vidljive površine karoserije.

Pocinčana odnosno potpuno pocinčana karoserija ograničava mogući financijski rizik jer jamči sigurnost, očuvanje vrijednosti i dugotrajnost vozila kroz dugačak period. Cinčanje jamči optimalnu zaštitu od korozije i osigurava čvrstoću strukture kroz cijeli životni vijek. Zahvaljujući dugotrajnosti vozila trajno se čuvaju resursi.

Naginjanje karoserije

Marka SEAT smanjila je naginjanje vozila odgovarajuće dugačkim međuosovinskim razmakom i optimiziranim usklađenjem opružja i amortizera vozila.

Pojam naginjanje podrazumijeva okretanje oko poprečne osi vozila, npr. pri kretanju (sprijeda istiskivanje – straga utiskivanje).

Ta gibanja karoserije nastaju ako opružje vozila nije dovoljno amortizirano. Samo optimalno usklađenje opružja i amortizera može pružiti osnovu za visok komfor u vožnji uz istodobnu sigurnost u vožnji.

Obilježja kvalitete karoserije

Kvaliteta karoserije utječe na ponašanje vozila u vožnji, komfor, razinu buke i, naravno, dugotrajnost.

Kvaliteta nastaje iz kombinacije konstrukcije i izrade. Obilježja koja definiraju standarde kvalitete karoserije sastavljena su od najrazličitijih čimbenika:

vanjska boja, zvuk zatvaranja vrata te male i pravilne dimenzije procjepa i fuga znak su najviše kvalitete izrade. Međutim, najvažnija obilježja kvalitete karoserije nisu vidljiva: osim pasivne sigurnosti i opsežne zaštite od korozije u njih se ubraja i čvrstoća karoserije. Velikom statičkom čvrstoćom i ravnomjernom raspodjelom čvrstoće marka SEAT postiže optimalne karakteristike voznog postroja te besprijekornu funkciju vrata i poklopaca uz minimalne dimenzije fuga. K tomu savršena dinamička čvrstoća osigurava dobro ponašanje karoserije u pogledu vibracija te posljedično i visoku razinu komfora.

Kriterij kvalitete karoserije koji se optimizira već u fazi konstrukcije SEAT vozila je jednostavnost za popravak. Pritom je ključno koji će se dijelovi oštetiti kod koje vrste sudara te koliko brzo i s kojom se količinom materijala mogu popraviti ta oštećenja.

Ovo bi vas također moglo zanimati...