Kratko pojašnjenje

Sažete činjenice

  • Izgaranjem goriva u motoru generira se toplina koju motor mora odvesti van preko rashladnog sustava. Rashladni optok odvodi toplinu motora preko hladnjaka.
  • Tako se jamči jednaka razina temperature motora.

Hladnjak

Izgaranjem goriva u motoru generira se toplina koju motor mora odvesti van preko rashladnog sustava. Rashladni optok odvodi toplinu motora preko hladnjaka. Međutim, rashladni sustav istovremeno mora biti konstruiran tako da se motor nakon pokretanja hladnog motora što brže zagrije.

U osobnim i gospodarskim vozilima kao rješenje se uglavnom probilo hlađenje motora tekućinom. Uz pomoć „vodenog hlađenja“ može se dodatno optimizirati pročišćavanje ispušnih plinova, smanjiti potrošnja goriva, povećati vijek trajanja motora i smanjiti razvoj buke s obzirom na komfor i zaštitu okoliša.

Rashladni optok

Rashladni optok obuhvaća sva termički opterećena područja motora. Rashladna tekućina koja cirkulira u rashladnom optoku odvodi toplinu nastalu tijekom izgaranja u motoru i jamči jednaku razinu temperature motora. Kako bi se nakon pokretanja što brže postigla radna temperatura motora, snaga hlađenja u fazi zagrijavanja motora mora ostati što manja. Za to je dovoljan mali rashladni optok.

Veliki rashladni optok potreban je tek nakon dostizanja radne temperature.

Upravljanje dvama optocima preuzima termostat koji pri 80 do 90 °C prebacuje s malog na veliki optok. Važno je da rashladni optok bude konstruiran tako da može osigurati tu jednaku temperaturu i u vršnim opterećenjima i pri ekstremnim vanjskim temperaturama.

Kao rashladno sredstvo danas služi kompleksna mješavina vode i različitih aditiva koji s jedne strane snižavaju točku smrzavanja rashladne tekućine, a s druge strane povećavaju vrelište na 120 °C. Zadatak dodanih inhibitora je zaštita od korozije različitih metala oko kojih cirkulira rashladna tekućina, npr. aluminijskih glava cilindara.

Ovo bi vas također moglo zanimati...