Ksenonska glavna svjetla rasterećuju vozača tijekom vožnje noću zahvaljujući svojem svjetlosnom spektru nalik dnevnoj svjetlosti i pružaju visoku razinu sigurnosti
U pogledu jakosti svjetla i svjetlosnih efekata trenutačna tehnologija s halogenim žaruljicama dovedena je do krajnjih granica. Značajnija poboljšanja sada se mogu postići s takozvanim ksenonskim svjetlima. Ksenonska glavna svjetla rasterećuju vozača tijekom vožnje noću zahvaljujući svojem svjetlosnom spektru nalik dnevnoj svjetlosti i pružaju visoku razinu sigurnosti. Ona se odlikuju velikim dosegom i savršenim bočnim osvjetljenjem. Ostale pozitivne strane su mala potrošnja energije i dugotrajnost svjetala kroz cijeli vijek trajanja vozila.
Kao izvor svjetlosti služi takozvana plinska žaruljica:
preskokom iskre između dviju elektroda u atmosferi ksenonskog plina nastaje ionizirani plin u tijelu žaruljice, kroz koji potom protječe električna struja koja dovodi plinsku smjesu do svijetljenja u obliku svjetlosnog luka. Za rad tih žaruljica potrebna je zahtjevna elektronika kako bi se između ostaloga stvorio visok napon paljenja od 18.000 do 30.000 V, osigurao konstantan rad uz snagu od samo 35 W i omogućilo automatsko ponovno paljenje.
Trenutačno marka SEAT nudi ksenonska glavna svjetla kao dodatnu opremu u brojnim svojim modelima.
Glavna svjetla mogu generirati i kratka i duga svjetla
Biksenonska glavna svjetla predstavljaju posebnu izvedbu ksenonskih glavnih svjetala. Glavna svjetla mogu generirati i kratka i duga svjetla. Pomičan zaslon („Shutter“) zaslanja jedan dio svjetlosnog snopa kod kratkih svjetala. Ako elektromagnet aktivira zaslon i on se potom pomakne iz svjetlosnog snopa, svijetlit će i duga svjetla.
SEAT nudi za sve modele u brojnim varijantama opreme biksenonska glavna svjetla s integriranim dinamičnim svjetlom za vožnju zavojima.
Dinamično svjetlo za vožnju zavojima kao sastavni dio biksenonskih glavnih svjetala zakreće se s kutom upravljača (za razliku od svjetla za skretanje koje se dodatno uključuje). Tako svjetlosni snop kratkih svjetala slijedi tijek zavoja te ga puno bolje osvjetljava. Zahvaljujući boljem vidnom polju vozač može bolje vidjeti tijek zavoja i ranije reagirati na eventualne prepreke ili neočekivane situacije.
Ta je funkcija regulirana ovisno o brzini i aktivira se na brzini većoj od 10 km/h. Pritom je sustav zakretanja različito ograničen u dvama kutovima kako se ne bi zasljepljivao promet iz suprotnog smjera. Glavno svjetlo na unutrašnjoj strani zavoja zakreće se do 15°, a glavno svjetlo na vanjskoj strani zavoja do 7,5°.
U prošlosti je vožnja noću često bila karakterizirana ograničenom vidljivošću. Glavna svjetla nisu mogla osigurati dovoljnu osvijetljenost ceste osobito tijekom promjene smjera vožnje. Dok je vozilo skretalo, „klasična“ su glavna svjetla i dalje svijetlila ravno. Dakle, vozač je bio prisiljen kratkotrajno voziti u mraku. Zbog toga je bolje osvjetljenje kolnika – osobito tijekom skretanja i u zavojima – oduvijek bilo u fokusu proizvođača automobila. Razvojem adaptivnog svjetla za vožnju zavojima kao odgovor na taj problem prvi je put implementiran inteligentan sustav svjetala. Cilj je bio povećati sigurnost u vožnji i u uvjetima lošeg osvjetljenja, primjerice u mraku. Najprije je (u Njemačkoj) početkom novog tisućljeća primijenjeno statično svjetlo za vožnju zavojima. Ta izvedba svjetla za vožnju zavojima radi s reflektorima koji su statično usmjereni, kako im samo ime već govori. Često je moguća i integracija preko svjetala za maglu. Budući da je ovo svjetlo za vožnju zavojima prikladnije za manje zavoje i manje brzine, došlo je do daljnjeg razvoja u dinamično svjetlo za vožnju zavojima. Danas je također moguća kombinacija obaju sustava svjetala.
Princip rada dinamičnog svjetla za vožnju zavojima
Dinamično svjetlo za vožnju zavojima kao sastavni dio biksenonskih glavnih svjetala zakreće se s kutom upravljača (za razliku od svjetla za skretanje koje se dodatno uključuje). Tako svjetlosni snop kratkih svjetala slijedi tijek zavoja te ga puno bolje osvjetljava. Zahvaljujući boljem vidnom polju vozač može bolje vidjeti tijek zavoja i ranije reagirati na eventualne prepreke ili neočekivane situacije.
Funkcija adaptivnog svjetla za vožnju zavojima regulirana je ovisno o brzini i aktivira se na brzini većoj od 10 km/h. Pritom je sustav zakretanja različito ograničen u dvama kutovima kako se ne bi zasljepljivao promet iz suprotnog smjera. Glavno svjetlo na unutrašnjoj strani zavoja zakreće se do 15°, a glavno svjetlo na vanjskoj strani zavoja do 7,5°.
Preduvjet za adaptivno svjetlo za vožnju zavojima su odgovarajući senzori kuta upravljača na vozilu koji registriraju brzinu, kut upravljača i okretanje vozila (kutnu brzinu zakreta vozila oko vertikalne osi). Osim toga, elektronika vozila može upotrebljavati podatke navigacijskog sustava i prekidača žmigavaca za predviđanje zavoja, križanja i ograničenja brzine. Zatim utvrđeni podaci dospijevaju do putnog računala radi analize. Ako se tamo utvrdi promjena smjera vožnje, aktivirat će se dinamično svjetlo za vožnju zavojima. Signal dolazi do izvršnih motora u kućištu glavnog svjetla preko odgovarajućih spojnih kabela. Zatim motori utvrđuju smjer osvjetljavanja (svjetlosni snop). Ako je potrebno, prilagodba bočnog osvjetljenja kolnika može se – ovisno o aktualnoj brzini vožnje – izvršiti u sekundama. Zahvaljujući tom svjetlu za vožnju zavojima vozač neće morati voziti u nepoznato kada mijenja smjer vožnje dok je vidljivost loša ili u mraku.
Aktivacija dinamičnog svjetla za vožnju zavojima
Ako vozilo ima dinamično svjetlo za vožnju zavojima, ta je funkcija uvijek raspoloživa, ali se ne aktivira u svakom zavoju. Ako se primjerice vozilo kreće velikim brzinama na autoputu (u dugim zavojima), bočna promjena svjetlosnog snopa često neće biti potrebna. Za razliku od toga, u užim zavojima (na lokalnim cestama) bolje osvjetljenje ima više smisla jer se ovdje radi o puno manjim radijusima zavoja. Adaptivno svjetlo za vožnju zavojima važan je aspekt sigurnosti i u gradskom prometu jer se tako mogu bolje prepoznati bočni dijelovi ceste, pa se može zajamčiti veća sigurnost pješaka, biciklista i drugih sudionika u prometu.
Naknadna ugradnja adaptivnog svjetla za vožnju zavojima
S obzirom na prednosti koje adaptivno svjetlo za vožnju zavojima nudi vozačima, u međuvremenu je postala moguća naknadna ugradnja te značajke i na starijim vozilima. Vlasnici vozila njemačke proizvodnje ne bi smjeli imati nikakve probleme s dotičnim preinakama na vlastitom vozilu. Kod inozemnih proizvođača moglo bi doći do poteškoća zbog teže dobavljivih dijelova. Naknadna ugradnja svjetla za vožnju zavojima vrlo je kompleksna i iziskuje veći utrošak vremena. S obzirom na to (ili upravo zbog toga) dotične bi radove trebalo povjeriti isključivo specijaliziranoj servisnoj radionici – također zbog toga što se pritom moraju poštovati zakonski propisi.
Tako se primjerice odgovarajuća glavna svjetla ne smiju pomicati tijekom zaustavljanja/parkiranja vozila. Osim toga, kod naknadne ugradnje trebalo bi također uzeti u obzir činjenicu da će nove komponente i njihova funkcija kasnije iziskivati veći opseg održavanja. Naposljetku, u odluku o eventualnoj naknadnoj ugradnji adaptivnog svjetla za vožnju zavojima trebalo bi uključiti i faktor upotrebe vozila (dan/noć, kratka dionica, autoput itd.).
Prednost: promjena visine svjetlosnog snopa uzrokovana naginjanjem karoserije tijekom ubrzanja ili kočenja kompenzira se i svjetlosni snop ostaje gotovo konstantan. To vozaču osigurava dobru vidljivost i pomaže u sprečavanju zasljepljivanja prometa iz suprotnog smjera.
Dinamična regulacija visine svjetlosnog snopa kontinuirano i automatski prilagođava postavke ksenonskih i biksenonskih glavnih svjetala. Pritom se u obzir uzimaju i statično uzrokovane promjene (masa i raspodjela tereta) i dinamično uvjetovani efekti uzrokovani ubrzanjem i kočenjem.